Kontakt oss

Vi hører gjerne fra deg!

Har du spørsmål eller ønsker å bli kontaktet av oss, send gjerne en epost til eirik.norderud@spoonagency.no eller ring 92453871.

Takk for din interesse!

Du vil snart bli kontaktet av oss. Ha en fin dag :)

Vi vil aldri gi din e-postadresse til noen andre. Det vil kun være vi som har tilgang til den. Les mer om våre vilkår

Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies) for å bedre brukeropplevelsen. Vi lagrer ingen personlige opplysninger. Ved å trykke OK aksepterer du vår bruk. Les mer

OK

Bli målgruppas hjelpende hånd gjennom Google og YouTube

Created with Sketch.

Google har gått fra å være en ren søkemotor til å bli orakelet som forteller oss hvor nærmeste søndagsåpne butikk er. Samtidig har YouTube erstattet den rutete kokeboken, nå er det der vi lærer hvordan man steker laks. Trude Karin Kjertsem Erlandsen fra Google forteller hvordan du best bruker kanalene i din markedsføring.

De viktigste tipsene fra Google og YouTube:

Se video av hele foredraget nederst!

– Det første du burde rette din oppmerksomhet mot, er de utrolige mulighetene for å se hva folket søker på akkurat nå og å bruke den innsikten til å forme ditt innhold, starter Erlandsen sin presentasjon med.

Du kan få vite hva din målgruppe lurer på akkurat nå, og selvsagt er det du som skal stå klar i andre enden med svaret!

– Å annonsere på YouTube kan være en snarvei inn i stuen til folket, til en brøkdel av prisen for reklame på tradisjonell TV, sier Trude Karin Kjertsem Erlandsen fra Google.

Kampen om førsteplassen

Søkedata er ferskvare. Det endrer seg etter årstider og etter hva som er aktuelt, og det er store forskjeller fra målgruppe til målgruppe. Utforsk søketrender og hvilke ord som er populære når og hvor i Google Trend.

– Finn ut hvilke temaer og spørsmål du kan ta eierskap til og fokuser innholdet ditt rundt det. Så begynner kampen om å havne så høyt som mulig på søkesiden, forteller Erlandsen, før hun raskt avkrefter at vi kommer til å få innsikt i noen magisk liste for å sikre at nettopp vår nettside når førsteplassen for «hva skal jeg ha til middag i dag».

– Det handler enkelt og greit om å holde kvaliteten på innholdet høyt, da vil algoritmene belønne deg. Vi har avansert maskinlæring som er på leserens side. Maskinlæringen sørger for at det er det innholdet folk klikker på og leser som prioriteres høyt i søk. Skriv godt og husk gode bilder!

Du kan få vite hva din målgruppe lurer på akkurat nå, og selvsagt er det du som skal stå klar i andre enden med svaret!
Trude Karin Kjertsem Erlandsen fra Google og YouTube

Fra korte klipp til omfattende kanal

Google eier YouTube, og Erlandsen kunne derfor også by på innsikt i video-nettverket. YouTube har lenge blitt sett på som nettopp det, en kanal for å laste opp video og se korte filmer. Nå er YouTube verdens nest største søkemotor, et sosialt nettverk, en læringsplattform og et viktig annonseringssted.

YouTube har også gått fra å være et sted hvor vi tradisjonelt så på korte videoer, til å bli et sted vi nå også ser lengre filmer.

– Nå ser vi på YouTube på TV-skjermen hjemme, og kvaliteten på underholdning og opplysning som er tilgjengelig er noe helt annet enn for bare noen år siden, forteller Erlandsen.

– Å annonsere på YouTube kan være en snarvei inn i stuen til folket, til en brøkdel av prisen for reklame på tradisjonell TV.

Å annonsere på YouTube kan være en snarvei inn i stuen til folket, til en brøkdel av prisen for reklame på tradisjonell TV.
Trude Karin Kjertsem Erlandsen fra Google og YouTube

Forbrukerinnsikt + kreativitet = sant

– Du oppnår bedre effekt når du bruker dataen du får tilgang på gjennom søk og kombinerer den med målrettet video. Du kan bruke innsikten du får fra Google til å rette en annonse på YouTube som handler om samme tema personen tidligere har vist interesse for, sier Erlandsen.

Du kan for eksempel sende en video om fem raske matpakketips til småbarnsforeldre som har søkt på «sunn matpakke» og en oppskrift på enkel billig middag til studenten.

­– Det er når du legger til en god dose kreativitet at du virkelig har muligheten til å bli sett. Det finnes flere eksempler på merkevarer som har brukt innsikten fra søk på en uventet og oppsiktsvekkende måte, forteller Erlandsen og trekker frem Mars som eksempel.

Mars belønnet folk som søkte etter svar på vanskelige og rare situasjoner med en Mars-bar. La deg inspirere av denne kreative kampanjen:

To nye tjenester du bør følge med på

First movers belønnes, derfor spisser vi ørene litt ekstra når Erlandsen forteller om to nye Google-tjenester som kanskje blir det neste store.

Første nyhet er Google Lens. Det er den etterlengtede nye visuelle søkemuligheten fra Google. Med Google lens vil vi utforske verden rundt oss. Ikke ved å taste inn spørsmål i søkefeltet, men ved å rette kameraet mot omverden. Det blir derfor viktig å optimalisere for denne type søk.

Den andre nyheten som er spesielt relevant for dem som vil nå målgruppen på kjøkkenet, er Google Home Hub. Det er en kombinasjon av smarthøyttaler og informasjonsskjerm. I likhet med Googles smarthøyttaler, kan du stille Google Home Hub spørsmål. Men nå vil du også få tilleggsinformasjon på skjermen. Setter du timeren på seks minutter, vil du se en klokke telle ned. Vil du ha en oppskrift på pannekaker, får du den opp på skjermen. Se hvordan Google selv tenker at Home Hub kommer til å bli fast inventar på kjøkkenbenken:

 

Tilbake Created with Sketch.