Kontakt oss

Vi hører gjerne fra deg!

Har du spørsmål eller ønsker å bli kontaktet av oss, send gjerne en epost til eirik.norderud@spoonagency.no eller ring 92453871.

Takk for din interesse!

Du vil snart bli kontaktet av oss. Ha en fin dag :)

Vi vil aldri gi din e-postadresse til noen andre. Det vil kun være vi som har tilgang til den. Les mer om våre vilkår

Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies) for å bedre brukeropplevelsen. Vi lagrer ingen personlige opplysninger. Ved å trykke OK aksepterer du vår bruk. Les mer

OK

Facebook viser deg veien inn til folkets kjøkken

Created with Sketch.

Facebook og Instagram er med forbrukeren i alle ledd av mathandelen. Petter Høie fra Facebook Norge viser hvordan du kan snu forbrukernes jakt etter inspirasjon om til salg.

Kort sagt, her er Facebooks tips for å lykkes med å nå målgruppen

Tre tydelige trender

Til Mat og markedsføring 2019 hadde Høie med seg fersk research fra Facebook som viste hvordan mobil påvirker våre matvaner. Her er tre trender du bør hekte deg på:

Zero friction shopping, eller på godt norsk: sømløs handel. Vi bruker mobilen til alt og vi forventer i større grad at alle tjenester skal kunne utføres enkelt gjennom et par tastetrykk. 68% av de i alderen 18-34 år mener at det kan være mer verdifullt å spare tid enn penger. Gjør det lett, og du kan vinne lojaliteten til yngre forbrukere.

God samvittigheten på kjøpet. Det er ingen nyhet at forbrukerne i økende grad er bevisste på hvordan handlekurven påvirker miljøet og samfunnet. Alt fler vil vite hvor maten kommer fra og hvordan den er laget. Har din merkevare tatt steg for å sikre en mer bærekraftig produksjon eller redusere klimaavtrykket? Fortell om det!

Til kjøkkenet via telefonen. Mobilen er med i alle steg av hverdagen. Vi bruker mobilen til å søke informasjon om mat, finne oppskrifter, planlegge innkjøp og til og med mens vi handler. 87% av de i alderen 18-34 år oppdager ny mat eller oppskriftsideer på sosiale plattformer. Sørg for at du er synlig og tilstede med godt innhold tilpasset mobil, da kan din merkevare være med på kjøkkenbenken mens fredagstacoen mekkes eller når ukens innkjøp planlegges. Facebooks verktøy gjør det mulig for deg å nå de rette menneskene, med riktig melding til rett tid, uansett hvor de måtte være.

Vi anbefaler å eksperimentere for å lære. Lek, vær kreativ og ha det gøy!
Petter Høie fra Facebook Norge

Mat er den tredje største interessen på Facebook og Instagram, hakk i hel etter reise og musikk. Det er ingen tvil at de innloggede er sultne etter inspirasjon, men hvordan kan du som annonsør snu interessen for mat om til salg?

– 50% av de som oppdager nye matvarer på sosiale medier, har etterpå gjort et innkjøp basert på det de har sett, forteller Høie, før han går videre til tipsene for å lykkes på Facebook og Instagram.

Slik gjør du det

Nøkkelen til å lykkes på Facebook, ifølge Facebook selv

Alt begynner etter du trykker «post».

Du har fulgt tipsene, laget kreativt og spisset innhold og tiden har endelig kommet for å sende det ut i verden og starte din kampanje. ­– Det er da jobben begynner! Du har så mange muligheter til å ta ut data og forbedre både ditt innhold og hvem du velger å eksponere det for gjennom hele kampanjeperioden, forteller Høie.

Alle tall i artikkelen er hentet fra undersøkelsen: Facebook IQ : CPG Food Consumer Study by Accenture (Facebook-commissioned online study of more than 5000 respondents ages 18+ across UK & France & Germany, November 2018).

 

Tilbake Created with Sketch.