Kontakt oss

Vi hører gjerne fra deg!

Har du spørsmål eller ønsker å bli kontaktet av oss, send gjerne en epost til eirik.norderud@spoonagency.no eller ring 92453871.

Takk for din interesse!

Du vil snart bli kontaktet av oss. Ha en fin dag :)

Vi vil aldri gi din e-postadresse til noen andre. Det vil kun være vi som har tilgang til den. Les mer om våre vilkår

Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies) for å bedre brukeropplevelsen. Vi lagrer ingen personlige opplysninger. Ved å trykke OK aksepterer du vår bruk. Les mer

OK

Oppskriften på suksess: Slik gikk Tasty fra nettfenomen til butikk

Created with Sketch.

– Vi er avhengige av at folk stoler på oss, at de enkelt kan lage det vi lager og at det smaker godt, sier Alix Traeger, videoprodusent i verdens største matnettverk.

Dette lærer du om i denne saken:

Se video av hele foredraget nederst!

Videoprodusent i Tasty, Alix Traeger, har vært med på Tastys vekst. Hun delte sine erfaringer på Spoon og KIWIs fagdag om mat og markedsføring.

Du har garantert sett det på Facebook, videoene filmet ovenfra med hender som lager fristende mat. Tasty, eid og startet av nettgiganten Buzzfeed, har endret måten vi ser på matinnhold på internett og har i løpet av få år vokst seg til å bli verdens største matnettverk på internett. Men hvordan får man inntekter ut av 2,1 milliarder månedlige videovisninger?

Med en publikum først-tilnærming, forteller videoprodusent Alix Traeger. Hun har vært med på eventyret siden starten:

– Inntekt var alltid sekundært for oss, og det tror jeg faktisk er en del av hemmeligheten bak suksessen vår. Vi ville inspirere og koble verden sammen gjennom mat. Vi tror på at mennesker er ment til å tilbringe tid sammen, og at mat er en av de beste måtene å gjøre det på. Du kan dele historier over et måltid eller lage mat til en du er glad i.

Inntekt var alltid sekundært for oss, og det tror jeg faktisk er en del av hemmeligheten bak suksessen vår.
Tasty-produsent Alix Traeger

Fra skjermen til kjøkkenet

Tasty ville bygge et stort, lojalt og engasjert publikum. Men det kunne ikke bare handle om tallene: Det var viktig at følgerne kunne stole på og være lojale til plattformen. De nedtegnet det de kalte «Tasty’s Mission Statement»: Uansett om du lager mye eller lite mat, skal vi lage noe som passer for deg.

– Hos oss skal det være plass til alle. Folk skal stole på at vi har gode oppskrifter, at de klarer å lage det selv og at vi legger ut nye oppskrifter hver dag. Om en oppskrift ikke fungerer, mister vi dem for alltid. Da kommer de ikke tilbake, forteller Traeger.

Alix’ seks beste tips til video i sosiale medier

Traeger vet at folk flest ikke har kokkeutdanning, og at Tasty derfor må vise folk mat de selv kan lage. En publikumsundersøkelse viser at to av tre seere selv har laget en Tasty-oppskrift.

– Det gjør meg så stolt. Det viser at vi er mer enn underholdning, at vi har beveget oss inn på folks kjøkken og inspirert dem til å lage mer og bedre mat.

– Vi er mer enn underholdning. At vi har beveget oss inn på folks kjøkken og inspirert dem til å lage mer og bedre mat gjør meg stolt, forteller Traeger.

Kreativ høyde

Tasty produserer videoer ut fra tema, og det mest populære innholdet er det som:

– Vi forsøker også alltid å være tidlig på trender og fenomener. Og å vise frem mat og teknikker innenfor mer spesialiserte matområder, som glutenfritt og vegansk, sier Alix Traeger.

Kunsten er å stadig fornye seg og å finne på originalt videoinnhold. Konkurransen er stor, og det er mange som har kopiert Tasty-formatet på internett de siste årene.

Folk skal stole på at vi har gode oppskrifter, at de klarer å lage det selv, og at vi legger ut nye oppskrifter hver dag. Om en oppskrift ikke fungerer, mister vi dem for alltid.
Tasty-produsent Alix Traeger

Tørre å feile

Etter å ha brukt mye penger og tid på å bygge et stort og lojalt publikum, kunne de omsider tjene penger. Blant annet som fysiske produkter: Så langt har det blitt fire kokebøker, kjøkkenutstyr på Walmart, et eget iskremmerke og en rekke krydder. Annonser før og under videoene er en annen stor inntektskilde.

Tasty har også begynt å fokusere på å bygge opp egne profiler som får stor innflytelse gjennom sine egne kanaler – blant andre Alix selv, som har godt over 200 000 følgere på Instagram. Noe av det største de gjør i dag er merkevareinnhold:

– Branded content, der vi lager mat med utvalgte produsenters ingredienser, er noe av det vi gjør mye av nå. Men det må se naturlig ut, være relaterbart for folk og helst ikke se perfekt ut. Husk at folk kjenner seg igjen i å feile på kjøkkenet.

Tilbake Created with Sketch.