Kontakt oss

Vi hører gjerne fra deg!

Har du spørsmål eller ønsker å bli kontaktet av oss, send gjerne en epost til eirik.norderud@spoonagency.no eller ring 92453871.

Takk for din interesse!

Du vil snart bli kontaktet av oss. Ha en fin dag :)

Vi vil aldri gi din e-postadresse til noen andre. Det vil kun være vi som har tilgang til den. Les mer om våre vilkår

Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies) for å bedre brukeropplevelsen. Vi lagrer ingen personlige opplysninger. Ved å trykke OK aksepterer du vår bruk. Les mer

OK

Ideer som gir effekt

Created with Sketch.

Spoons kreative leder deler sine beste tips til å lykkes med video i digital markedsføring.

Dette lærer du i denne artikkelen:

Se video av hele foredraget nederst!

Internettbeistet trenger ikke mer påfyll! Mats Michael Olsen, rådgiver og kreativ leder for video i Spoon, delte fasiten for hvordan du lykkes med video i digitale kanaler på Spoon og KIWIs fagdag om mat og markedsføring.

Vi har aldri blitt overøst med mer informasjon enn akkurat nå. 300 timer med video lastes opp på YouTube hvert minutt. Facebook har over åtte milliarder videovisninger hver dag. Instagram har mer enn 17 millioner annonsører hver måned.

Så hvordan skiller man seg ut i informasjonsjungelen? Hvordan lager man innhold som flytter varer eller endrer holdninger? Mats Michael Olsen, rådgiver og kreativ leder i Spoon, mener fasiten ligger i følgende setning:

– Ideer som gir effekt, er gode og kreative løsninger som er nøye tilpasset kanalene de publiseres i.

For å underbygge teorien viser han til Harvard Business Review-rapporten «Creativity in Advertising» (2013). Etter å ha lagt 437 kommersielle kampanjer under lupen, kom de frem til at kreative kampanjer førte til dobbelt så stort salg som ikke-kreative kampanjer.

En god brief er en forutsetning for gode ideer
Mats Michael Olsen, kreativ leder for video i Spoon

Slik lykkes du

Spoons kreative leder for video trekker frem to viktige forutsetninger for å lykkes med effektivt videoinnhold. Den første er en god brief, altså en tydelig og grundig oppdragsforståelse.

– En god brief er en forutsetning for gode ideer. Briefen må informere om målgruppe, hvilket etterlatt inntrykk man ønsker seg, målbare og realistiske KPI-er, og den må være i tråd med overordnet strategi, sier han.

Tydelige idéprosesser er den andre forutsetningen. Gjennomfør først en kvantitativ idémyldring, for så å ta et kvalitativt utvalg hvor du plukker ut de beste ideene og spisser dem.

– For å finne gull må man grave gjennom litt gråstein, og da trenger man et stort idétilfang.

En god brief og et stort idétilfang er to viktige forutsetninger for å lykkes med effektivt videoinnhold

Kom kjapt til poenget

Videoinnhold høster mest oppmerksomhet og engasjement i sosiale medier. Ulempen er at man bare har 1,7 sekunder på å fange oppmerksomheten til en som scroller. Tenk derfor ekstra godt gjennom hva de første sekundene i videoen skal inneholde.

– Det kan bli problematisk å spare kruttet til slutt, så man må gå vekk fra måten man tradisjonelt har strukturert historier. Vi i Spoon er opptatt av å ha gode, scrollestoppende anslag. Men vi bryr oss også veldig om de påfølgende seks til ti sekundene, sier Olsen og utdyper hva disse verdifulle sekundene bør inneholde.

– Etabler premisset og merkevaren tidlig i videoen. Hvis publikum scroller videre etter noen sekunder, har du i det minste gjort det. Og rekker du å få inn hovedbudskapet også, har alt det viktigste blitt presentert.

Vil du vite mer? Ta gjerne kontakt med regissør og kreativ leder i videoavdelingen, Mats Michael Olsen, på mats.michael.olsen@spoonagency.no

Tilbake Created with Sketch.