Kontakt oss

Vi hører gjerne fra deg!

Har du spørsmål eller ønsker å bli kontaktet av oss, send gjerne en epost til eirik.norderud@spoonagency.no eller ring 92453871.

Takk for din interesse!

Du vil snart bli kontaktet av oss. Ha en fin dag :)

Vi vil aldri gi din e-postadresse til noen andre. Det vil kun være vi som har tilgang til den. Les mer om våre vilkår

Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies) for å bedre brukeropplevelsen. Vi lagrer ingen personlige opplysninger. Ved å trykke OK aksepterer du vår bruk. Les mer

OK

KIWI-suksessen: Markedsstrategien bak Norges raskest voksende dagligvarekjede

Created with Sketch.

Slik gikk lavpriskjeden fra underdog til Norges største på 20 år.

Dette lærer du om i denne artikkelen:

KIWI fortalte om hvordan markedsføring har bidratt til 40 år med uavbrutt vekst.

– Vi ville heller være en god original enn en dårlig kopi. Være først ute med noe heller enn å herme etter de andre. Det tror jeg er mye av hemmeligheten bak 40 år med uavbrutt vekst, sier markedssjef i KIWI, Jacob Rolland.

I dag har dagligvarekjeden 673 butikker, flest i Norge. Men det er bare 20 år siden KIWI kun hadde 6,9 prosent markedsandel. De bestemte seg for å bli den største lavpriskjeden i Norge, og det var klart at noe måtte gjøres.

– Vi måtte prøve å finne en ledig posisjon, noe ingen andre i markedet gjorde. Den rene lavprisposisjonen var opptatt, så vi måtte skille oss ut på andre måter som kunne koble oss opp mot lave priser. Beliggenhet er selvsagt viktig, men det ville ta tid. Så vi satset på frukt og grønt, forteller Rolland.

Vi ville heller være en god original enn en dårlig kopi
Jacob Rolland, markedssjef i KIWI

Det holder som kjent ikke bare å si at du gjør noe, du må faktisk gjøre det også. Så KIWI lanserte frukt og grønt-garantien: Dobbel pris tilbake om du ikke er fornøyd. Det markerte starten på en rekke tiltak som har bidratt til KIWI-eventyret: Bleieavtalen for småbarnsfamilier, vi innførte holdbarhetsgarantien på alle varer, tok inn billige produkter fra First Price og presset de andre kjedene på åpningstider.

Og kanskje det aller viktigste: Momskutt på frukt og grønt.

Grønn retning

I KIWI sier de ofte at grønnfargen forplikter. Fargen ble valgt tilfeldig ved oppstarten i Hokksund i 1979, men er i dag helt sentral i kjedens identitet.

– Sunnhet og bærekraft er blitt to av våre store kampsaker og fortjener mye av æren for suksessen vi har i dag. Da vi innførte momskutt på frukt og grønt, var vi nervøse. Det var fryktelig mye penger, vi regnet og regnet og var usikre på responsen. Men det ga oss en kraftig salgsøkning og etablerte samtidig «sunnhet til folket» som KIWIs posisjon. I dag er den posisjonen helt klart vår, etter å ha bygget stein for stein i årevis.

Nøkkeltallene taler for seg: KIWI har bygget opp en egen fanbase i sine egne kanaler og kan snakke med sine lojale kunder ukentlig. Antall sidevisninger gjelder perioden januar - juli 2019.

Markedssjefen vet at det ikke holder å si at de er best på sunnhet, de må også være det. KIWI lanserer aldri godteriprodukter. De lager sunt smågodt av grønnsaker, kutter prisen på sukkerfri brus og fjerner tilsatt salt i kjøttdeig.

Lavpriskjeden har senere også kuttet momsen på både nøkkelhullsprodukter og, tidligere i 2019, all ferskpakket fisk. For tre år siden etablerte de lojalitetsprogrammet KIWI PLUSS, med ekstra Trumf-bonus på frukt og grønt, og nå også ferskpakket fisk. I dag har de 1,4 millioner medlemmer i KIWI PLUSS-databasen, trofaste kunder som ukentlig får nyhetsbrev med lenker til gode historier, smarte tips og enkle oppskrifter.

Samtidig tar miljø og bærekraft stadig større plass, både i form av samarbeid med ideelle organisasjoner, produkter og deres innpakning og utvikling av kostbare miljøbutikker på veien mot målet om å bli klimanøytral.

– Vi vil at både kundene våre og kloden vår skal ha det bra, sier Rolland.

KIWI-tiltakene år for år

Gir seg aldri på pris

Sammen med sunnhet og bærekraft, er lave priser KIWIs løfte til kundene. Ni førsteplasser i de siste elleve matbørsene i VG er fasiten, men det er ikke alltid nok å ha det sort på hvitt.

– Kampen om den oppfattelsen har vært tøff, selv om vi faktisk er billigst på papiret. Vi er kjent for å presse priser, og nå tror jeg kundene også forstår det.

KIWI kommuniserer fortsatt mye gjennom tradisjonelle kanaler, men i samarbeid med nye, digitale plattformer har de en unik kundekontakt. Det har vist seg å være lurt, sier markedssjef Rolland.

– Vi bruker de digitale kanalene til å utvikle historier vi ikke klarer å bruke de gamle kanalene til. Vi klarer å ta vare på kundene våre ved å snakke med dem jevnlig

Tilbake Created with Sketch.