Har du spørsmål eller ønsker å bli kontaktet av oss, send gjerne en epost til eirik.norderud@spoonagency.no eller ring 92453871.
Du vil snart bli kontaktet av oss. Ha en fin dag :)
Vi vil aldri gi din e-postadresse til noen andre. Det vil kun være vi som har tilgang til den. Les mer om våre vilkår
I Norge er vi ivrige på å søke etter matinspirasjon og oppskrifter på nett. Men hva funker? Og hva skremmer forbrukerne vekk? Vi spurte dem.
Hva lærer du i denne artikkelen?
Undersøkelsen ble utført av Ipsos og presentert av Spoons redaktør Inger-Marit Knap Sæby.
Hva inspirerer norske forbrukere?
Ipsos-undersøkelsen viser at mat er gøy og inspirerende for de aller fleste. Foreldres største utfordring er å finne middag som alle i familien liker. Middagen skal være enkel å lage – «hakket over ferdigmat» – og skal aller helst være sunn. «Sunn nok» er godt nok.
Flere liker å ta utgangspunkt i en enkel hverdagsfavoritt alle i familien liker, og søker på nett etter inspirasjonstips for å variere/oppgradere retten.
Om undersøkelsen
Hva demotiverer forbrukerne?
Undersøkelsen viser at det er noen fallgruver man bør unngå i oppskrifter man publiserer på nett. Matretter med mange og ukjente ingredienser avfeies kjapt. Det samme skjer ved avansert fremgangsmetode og vanskelig språk. Mangel på enkel oversikt over ingredienser og fremgangsmåte, gjør også at man surfer videre.
Søk etter oppskrifter: Hva er viktig?
Et typisk forbrukersøk starter ofte med én ingrediens, for eksempel «kylling», «søtpotet» eller «laks». Fine og fristende bilder får umiddelbar oppmerksomhet og øker tilliten til avsenderen, og gode anmeldelser og mange kommentarer skaper interesse. Oppskriftens estimerte tid og antall ingredienser er viktige faktorer. Kjente kokker eller mat-influencere øker kildens interesse og troverdighet.